Księga cudów – najlepsza gra planszowa 2022 roku?

Tytuł: Księga cudów
Autorzy: Martino Chiacchiera, Michele Piccolini
Ilustracje: Dario Cestaro, Miguel Coimbra
Wydawnictwo: Rebel
Rok wydania: 2022

Czas gry: 6 scenariuszy, każdy po około 80 minut (można grać z dowolnymi przerwami)
Liczba graczy: od 1 do 4 osób
Dla kogo: dla samodzielnych w czytaniu
Ocena ogólna: wybitna

Czy może być lepsza rekomendacja gry od tej, że spędzasz osiem godzin odkrywając karty i przesuwając pionki (z jedną godzinną przerwą na spacer z psem) – wstrzymując się tym samym z pójściem spać do 3 w nocy, zanim nie przejdziesz jej w całości?

Tak było właśnie w moim przypadku, kiedy otworzyłam pudełko ,,Księgi cudów”. To niezwykła planszówka Wydawnictwa Rebel, której oficjalna premiera w Polsce zapowiedziana jest na 6 kwietnia 2022 roku.

Jej autorami jest Martino Chiacchiera oraz Michele Piccolini, a ilustracje stworzył duet Dario Cestaro i Miguel Coimbra. 

DLACZEGO KSIĘGA CUDÓW  TO NAJLEPSZA GRA 2022 ROKU?

Ups, tym nagłówkiem trochę mogłam zaspojlerować już swoje wrażenia. Pozwólcie jednak wyjaśnić, dlaczego tak uważam. Przede wszystkim to planszówka, która zaskakuje graczy na każdym kroku (a ja uwielbiam być zaskakiwana!). Doskonale łączy rozbudowane wątki fabularne z mechaniką gry, precyzją wykonania oraz oryginalnością. 

To planszówka, którą rozgrywa się na podstawie 6 scenariuszy (każdy to około 80 minut gry). Jest więc to jednorazowe, ale długie doświadczenie, które spokojnie można sobie rozłożyć na kilka wieczorów. Co jednak różni tę grę do podobnych pozycji scenariuszowych – ta gra nie jest jednorazowego użytku! Można z powodzeniem wracać do niej po pewnym czasie lub przekazać ją dalej do rozegrania bliskim lub znajomym (mnie przywrócenie jej do niemalże nowości po zakończeniu zabawy, zajęło nie więcej niż pół godziny).

Z CZEGO SKŁADA SIĘ KSIĘGA CUDÓW?

Dość dużych rozmiarów pudełko jest przede wszystkim bardzo dobrze uporządkowane. Zaraz na początku trafiamy na tajemniczo wyglądającą księgę, która jest gwiazdą tego tytułu. Zawiera ona bardzo wiele rozkładanych elementów typu pop-up. Dzięki niej z papieru wznoszą się przestrzenne obiekty, które zachwycają, ale zarazem pełnią ważną, strategiczną funkcję (jeżeli chcecie je zobaczyć, przewińcie stronę w dół). 

Oprócz rozkładanej księgi, pudełko zawiera:

  • 4 szczegółowe figurki głównych bohaterów,
  • 8 figurek opozycjonistów, czyli zębaczy,
  • aż 248 kart, na które składa się 6-częściowy scenariusz,
  • 16 kart skrawków (pełniących rolę bonusów w trakcie gry),
  • 5 pięknych kości,
  • 17 znaczników iskier magii (małych kamyczków, które pełnią rolę energetycznej waluty),
  • 40 żetonów serc,
  • 10 żetonów przeznaczenia (to dzięki nim zlicza się końcową punktację),
  • żeton mrocznej aury oraz 8 żetonów oszołomienia,
  • 4 pierścienie do podstawek (polecane przy większej ilości graczy),
  • koperta skrzyni z ukrytą postacią pop-up,
  • prosta i czytelna instrukcja obsługi oraz zarazem miejsce do zapisywania postępów w grze (można notować ołówkiem i później zapiski wymazać).

ZARYS FABULARNY GRY

Wcielamy się w dwoje, troje lub czworo (w zależności od ilości graczy) nastolatków, którzy posiadają zestaw konkretnych umiejętności. W ich postaciach musimy przywrócić Onirii – starożytnej krainie cywilizacji smoków dawny porządek i dowiedzieć się, kto tak naprawdę odpowiada za niebezpieczeństwo, które spadło na jego mieszkańców. 

,,Księga cudów” jest więc grą pełną magii, podróży między światami oraz wspaniałymi istotami, które obdarzone są niecodziennymi zdolnościami. Z każdym kolejnym krokiem dowiadujemy się coraz więcej, ale również sami musimy podejmować decyzje i opowiedzieć się po którejś ze stron. Nasze wybory będą miały swoje konsekwencje. Najważniejsze to pozostać wiernym własnym ideałom!

PODSUMOWANIE ORAZ WRAŻENIA

W przypadku opowiadania o ,,Księdze cudów” trzeba bardzo uważać, żeby nie zdradzić za dużo. Ta gra rzeczywiście opiera się w dużej mierze na niespodziankach i możliwości samodzielnego doświadczenia tej niezwykłej magii.

Jej największymi atutami są:

  • możliwość samodzielnego wpływania na fabułę, planowania, konsultowania kroków z przyjaciółmi,
  • gra jest opiekuńcza i prowadzi graczy za rękę, dzięki czemu nie trzeba się martwić, że coś się przeoczy lub pominie,
  • pozycja zawiera elementy rozgrywki manualnej, polegające nawet na okrążaniu kilku razy stołu, zanim wykona się jakiś ruch,
  • gra sprawia mnóstwo radości i daje wiele satysfakcji. Tworzy wspomnienia, do których później z przyjemnością można wracać.

DLA KOGO JEST TO GRA?

Planszówka przeznaczona jest dla każdego powyżej 10 roku życia. Jestem przekonana, że to gra przy której świetnie będą bawić się dzieci, nastolatkowie i dorośli (sami lub w mieszanych grupach). To bardzo uniwersalna pozycja, którą zdecydowanie warto choć raz wypróbować.

Będzie pięknym pomysłem prezentowym!

Grę do recenzji przekazało Wydawnictwo Rebel:


Poprzedni wpis
Sonic i superdrużyny – recenzja gry planszowej
Następny wpis
100 faktów. Psy – przedpremierowa recenzja patronatu
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

O BAJKOCHŁONCE

Julita Pasikowska-Klica

Moja miłość do książek zrodziła się zanim jeszcze nauczyłam się czytać. Zapach świeżego druku
i szeleszczące kartki pełne przygód, były dla mnie tajemnicą, którą chciałam jak najszybciej odkryć.

Na co dzień sięgam po różne tytuły, ale to właśnie bajki mają w mojej biblioteczce miejsce szczególne.

Możesz dowiedzieć się więcej klikając w zakładkę o mnie!

Moja autorska książka

Pisz recenzje z Bajkochłonką!

Losowa recenzja
Menu