Tytuł: ,,Takenoko”
Autor: Antoine Bauza
Ilustracje: Nicolas Fructus, Picksel & Yuio
Wydawnictwo: Rebel
Rok wydania: 2014
Czas gry: ok. 60 minut
Ilość graczy: od 2 do 4
Dla kogo: dla samodzielnych w czytaniu
Ocena ogólna: bardzo przyjemna
Recenzja:
Wyobraźcie sobie, że jesteście pomocnikami ważnego cesarskiego ogrodnika, a zadaniem jakim wam przydzielono jest opieka… nad hodowlą bambusa. Dlaczego akurat bambusa? Bo to ulubiona przekąska jednego z najbardziej uroczych misiów na świecie – pandy!
Musicie zrobić wrażenie na cesarzu Japonii, żeby ten okazał wdzięczność za opiekę nad zwierzakiem, którego otrzymał w prezencie od władcy Chin.
,,Takenoko” to przepiękna wizualnie i wciągająca fabularnie planszówka, która spodoba się zarówno dzieciom jak i dorosłym (uwierzycie, że jest tego samego autora, co opisywany przeze mnie tydzień temu ,,Kotobirynt”?!).
Jej mechanizm polega przede wszystkim na układaniu pól w kształtach heksagonu, na których może rosnąć bambus, zbieraniu go oraz rywalizowaniu z pozostałymi graczami.
To około godzinna zabawa przeznaczona dla 2 do 4 osób.
Zawartość pudełka składa się na 28 płytek pól, 28 zielonych pędów, 26 żółtych i 24 różowych, 20 kanałów nawadniających, 9 żetonów usprawnień, 46 kart celów, 4 plansze graczy, 8 żetonów akcji, kostkę pogody, instrukcję oraz dwie niezwykle urocze figurki: pandy i ogrodnika.
Do rozgrywki należy odpowiednio przygotować wszystkie elementy. Na początku każdy z uczestników powinien dostać swoją kartę, na której będzie mógł zaznaczać ruchy, korzystać z podpowiedzi dotyczących kości pogody czy kolekcjonować zebrane pędy bambusa.
,,Takenoko” nie ma gotowej planszy. Uczestnicy wraz z postępem gry budują ją samodzielnie. Rozgrywka rozpoczyna się od płytki stawu. Dokładając kolejne pola, należy pamiętać o kilku prostych zasadach; najważniejszą z nich jest jednak doprowadzanie wody do każdego miejsca. Tylko w ten sposób ma się pewność, że pędy bambusa będą rosnąć.
Na początku każdy z graczy otrzymuje łącznie 3 karty celów. To ich realizacja zapewni zwycięstwo – liczy się czas, ale także umiejętność planowania i uprzejmego przeszkadzania pozostałym.
W zależności od ilości uczestników, gra kończy się kiedy indywidualnie zostało zrealizowanych 9 celów (przy 2 graczach), 8 (przy 3) lub 7 (w wypadku 4 graczy).
,,Takenoko” to planszówka przy produkcji której skupiono się na wielu detalach. Pięknie prezentuje się wizualnie, ale pozwala także miło spędzić czas, dzięki prostym zasadom i bardzo małemu procentowi powtarzalności.
Polecam dzieciom powyżej 8. roku życia do zabawy z całą rodziną.
Grę do recenzji przekazało Wydawnictwo Rebel: