Czytanie globalne – 3 książki dla najmłodszych

Czytanie globalne – 3 książki dla najmłodszych

Dlaczego by nie zacząć spróbować czytania już od 1-ego roku życia? Obcowanie z książką od najmłodszych lat pozwala na uczynienie z niego swego rodzaju rytuału. Dziecko oswaja się z literaturą i jest to dla niego coś jak najbardziej naturalnego.

 

Idea czytania globalnego opiera się przede wszystkim na traktowaniu pojedynczych, krótkich wyrazów jak piktogramów. Dzieci nie potrafią ich przeliterować, ale widząc je w całości, wiedzą co one oznaczają.

 

Takie postrzeganie nauki czytania wiąże się przede wszystkim z rozwojem malucha i doskonaleniem jego funkcji umysłu. Czytanie globalne jest więc tylko etapem w życiu początkującego czytelnika, ale przez zabawę może znacznie przyczynić się do szybszego opanowania nauki liter.

 

 

 

 

Maria Trojanowicz – Kasprzak jest jedną ze specjalistek tej metody. Od kilku lat zgłębia ją i przekłada na polski język (który w porównaniu do języka angielskiego jest dużo trudniejszy w tego rodzaju nauce). Więcej na ten temat możecie przeczytać na blogu autorki: http://www.czytanieglobalne.edu.pl/

 

Ostatnio sumptem Wydawnictwa Bliżej Przedszkola ukazały się książeczki oraz Zestaw do nauki czytania globalnego. O zestawie powiem w najbliższym czasie, w tej recenzji skupię się przede wszystkim na książkach.

 

Autorka przygotowała 3 pozycje z trzema etapami trudności. Oznaczyła je kolejno: kolorem czerwonym – etap 1 i najłatwiejszy, niebieskim – etap 2 oraz zielonym – etap 3.

 

Książki wyróżniają się ilością nowych, pojawiających się w nich wyrazów. W pozycji z czerwonym paskiem jest ich najmniej, a w tej z zielonym – najwięcej. Z tego też powodu autorka zaleca czytanie kolejno – od 1 etapu do 3.

 

 

 

Tytuł: ,,Jaś i Maja”

Autor: Maria Trojanowicz – Kasprzak

Ilustracje: Rena Grzybek

Wydawnictwo: Bliżej Przedszkola

Rok wydania: 2018

Objętość:  chudzina

Dla kogo:  dla najmłodszych

Ocena ogólna:  bardzo przyjemna

 

 

Pierwsza część serii opowiada krótką historię o Jasiu i Mai. Dzieci mają różne przygody. Spotykają kota, później odwiedzają zoo, aż do momentu, kiedy Jaś zaczyna bać się lwa.

Przygody te są bardzo interesujące z punktu widzenia dziecka, ponieważ opisują realny dzień każdego malucha. Jest w nich także mowa o uczuciach i początek nauki mówienia o nich.

Większość wyrazów to krótkie, kilkuliterowe słowa, które dzieci z łatwością zapamiętają.

 

 

 

 

 

 

 

Tytuł: ,,Emu i Dodo”

Autor: Maria Trojanowicz – Kasprzak

Ilustracje: Rena Grzybek

Wydawnictwo: Bliżej Przedszkola

Rok wydania: 2018

Objętość:  chudzina

Dla kogo:  dla najmłodszych

Ocena ogólna:  bardzo przyjemna

 

 

W ,,Emu i Dodo” w przeciwieństwie do pierwszej części, gdzie bohaterami byli ludzie, tutaj główną rolę grają zwierzęta.

Ciekawe jest to, że autorka wybrała te mniej popularne w naszym kraju. W swojej książce podkreśla, że są to ptaki, które nie latają, dodając tym samym pozycji kolejny aspekt edukacyjny.

 

 

 

 

 

 

 

Tytuł: ,,Miś i but”

Autor: Maria Trojanowicz – Kasprzak

Ilustracje: Rena Grzybek

Wydawnictwo: Bliżej Przedszkola

Rok wydania: 2018

Objętość:  chudzina

Dla kogo:  dla najmłodszych

Ocena ogólna:  bardzo przyjemna

 

 

Jeżeli mowa o wartościach edukacyjnych, ,,Miś i but” wydaje się być książką dla najmłodszych dzieci (w zestawieniu z pozostałymi dwoma). Ma jednak najwięcej wyrazów i jego lektura polecana jest jako ostatnia.

W tej książce opowiada się m.in. o noskach i nosach. Sygnalizuje się dziecku, że niektóre rzeczy mogą się tak samo nazywać, ale być czymś zupełnie innym.

 

Wszystkie 3 książki są niewątpliwe wartościowymi pozycjami, abstrahując nawet od metody globalnego czytania. Polecam jednak przeprowadzenie eksperymentu z ich udziałem, ponieważ z pewnością okażą się dla maluchów dobrą zabawą i dzieci miło spędzą z nimi czas.

 

Link do strony wydawnictwa: https://blizejprzedszkola.pl/sklep/szukaj?controller=search&s=f-29-01

 

 

 

 

Podziel się
Bajkochłonka
No Comments

Post a Comment